1.) Welk soort werk maakt de kunstenaar
Michael Heizer is een bekend landart kunstenaar. Vroeger vloog Michael met zijn vader naar zuid en west Amerika waar hij in aanraking kwam met prehistorische kunst, rotsschilderingen en tempels. Hij is bijzonder gefascineerd door de grote leegte, woestijnvlaktes en onaangetaste woeste landschappen.
Hij had zijn hele leven al geschetst en getekend en begon zijn carrière als abstracte schilder in New York rond 1960. Vanaf 1967 reisde hij ook regelmatig af naar de woestijn van Amerika om hier zijn schetsen direct in het landschap toe te passen. Hij liet hierbij de kwast voor wat het was en begon te experimenteren met de ruimte. En wat begon met een paar krassen in het zand, liep al snel uit naar geulen en die geulen werden weer grote heuvels.
Zijn werken nemen vaak of bijna altijd vormen aan die je ook weer terug kunt vinden in de rotsschilderingen en prehistorische kunst waar Heizer vroeger vaak geweest is.
Later, toen Heizer meer geld te besteden had, werden zijn projecten meer ambitieus en veel groter, zijn eerste grote project was genaamd: Complex One.
2. welk kunstwerk vind je het meest typerend voor dit thema en waarom?
Ik heb gekozen voor het werk Double Negative. Dit is een van de eerste land art kunstwerken. Michael Heizer heeft in de rotsen van de Californische Nevada woestijn twee enorme inkepingen gegraven. Deze inkepingen zijn 457 meter lan, 15,2 meter diep en 9,1 meter wijd. Met gigantische bulldozers heeft Heizer 240.000 ton weg gehaald. Hij is begonnen in 1969 en was na een jaar al klaar met zijn gigantische kunstwerk. Wanneer je naar foto’s kijkt lijkt het net of je een gedeelte van een enorme kloof van de Grand Canyon ziet. Van boven zie je duidelijke de dubbele lijnen die tegenover elkaar in de aarde geslepen zijn. Als kijker ga je op in het werk en wordt je aangemoedigd de relatie tussen natuur en kunst te leggen.
Het werk gaat echt compleet op in de natuur waardoor na verloop van tijd het niet meer zichtbaar zal zijn en weer terug gewonnen zal zijn door de natuur. Aan de ene kant vind ik het werk erg indrukwekkend. Ik denk dat je je heel nietig voelt wanneer je door dit enorme werk loopt. Alsof je opgeslokt wordt door de natuur. Aan de andere kant is het alleen maar een kloof en meer niet. De natuur creëert deze kunstwerken zelf al, is daar dan nog een Michael Heizer voor nodig? Ik denk wel dat Heizer ons aan het denken zet. Je weer laat ervaren hoe mooi de natuur is en hoe indrukwekkend deze kan zijn.
3. Wat is de kern waar het om draait?
Wanneer je naar het werk van Michael Heizer kijkt zie je met name het immense van sculpturen en constructies. Opgaand in de omgeving.Heizer is bezig met massa en leegte. “Massa is definieerbaar door en dankzij de confrontatie met leegte.”Wanneer Heizer zegt: I want to make something organic. Dan wil hij graag een massa plaatsen in een leeg landschap en dat zo te doen dat deze opgaat in de omgeving. Met andere woorden dat massa zo transparant, zo leeg wordt dat zij het universum in zich op kan nemen.Hoe iets groots eigenlijk niet kan opvallen in de ruimte is het spel wat hij speelt met al zijn werken.
4. wat is de visie van de kunstenaar op zijn werk en/of het begrip natuur in het algemeen.Hij vereert de natuur net als vroegere generaties. Zo maakte de indianen al heuvels in landschappen die leken op dieren. Hij laat het materialistische los en legt doormiddel van zijn kunstwerken een link tussen zichzelf en de natuur. Hieruit haalt hij voor zichzelf een spirituele voldoening. Hij houdt bij zijn werk rekening met de omgeving.'It is connected to the environment but not to the landscape. Landscape to me is a planar thing, just a view. Environment is everything down to the ecosystem. Big difference.'' Hier in lees je ook zijn liefde voor de natuur.
5. Hoe interpreteren critici zijn werk
Michael Govan: ‘Heizer's work can seem less art than a collection of data or a list of fundamental laws of sculpture.’Oftewel: Zijn werk kan minder lijken dan kunst en iets weg hebben van een collectie bestaande uit data of een lijst met basis regels van sculpturen.Hij bedoeld hiermee te zeggen dat zijn werk gepasseerd is op regels en wetten, die nodig zijn om op een dergelijke schaal te kunnen produceren. Dat je bijna het kunst aspect uit het oog zou verliezen.Wel voegt hij hier aan toe, dat deze regels en wetten alleen ontstaan uit het experiment wat Heizer op het land toe past. En zijn ondervindingen worden genoteerd en gebruikt bij verdere werken.
6. Onze eigen beargumenteerde mening
Persoonlijk ben ik van mening dat het werk van heizer een mix is tussen kunst, natuur en geschiedenis en dat maakt zijn werk interessant.Ik ben geen fan van zijn verbeeldingen, maar vind het fascinerend hoe je instaat kunt zijn om iets wat ontzettend groot is en soms 100e meters in beslag neemt zo neer te zetten dat het eigenlijk niet opvalt en in zijn gedachte word geabsorbeerd door de omgeving.Vaak zie je dat grootste werken er zijn om op te vallen, er uit te springen en te schreeuwen om aandacht en dat is bij zijn werk totaal niet van toepassing.
Ook kan ik respect opbrengen dat hij middels zijn kunstwerken de omgeving wilt eren. Hieruit vind ik dat je kan opmaken dat Heizer een groen hard heeft en hier zijn kunst bij gebruikt. Het is natuurlijk niet altijd nodig om een boodschap aan je werk te koppelen, maar het geeft bij zijn werk wel een extra waarden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten